مقامات، زمين‌گير دو تابعيتي‌ها

درگيري‌هاي نهادهاي موازي در ايران و برداشت متفاوت آن‌ها از مسائل گوناگون سبب شده است تا آشفتگي‌هاي ذهني فراواني براي مردم به وجود بيايد. در همين حال و بر سر موضوع دوتابعيتي‌ها شاهد آن‌هستيم كه جريان‌هاي مختلف سياسي و مسئولاني كه تضادديدگاه‌هايي با يكديگر دارند در اين باره به اختلاف نظر خورده‌اند و هر روز مناقشاتي ميان اين دو دسته ايجاد مي‌شود. روز گذشته خبرگزاري تسنيم در مطلبي با انتقاد از وزير اطلاعات نوشت:« محمود علوی، وزیر اطلاعات صبح (جمعه، 28 اردیبهشت) در حاشیه مراسم تشییع پیکر حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی از اساتید اخلاق تهران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره وجود مسئولان و مدیران دوتابعیتی‌ها، از پاسخ به این سوال خودداری کرد. پیشتر وزیر اطلاعات گفته بود که هیچ مدیر دوتابعیتی در کشور نمی‌شناسد. هفته گذشته متن گزارش تحقیق‌ و‌ تفحص از مسئولان دوتابعیتی‌ و دارای «گرین کارت» در مجلس شورای اسلامی تهیه و قرار شد طی روزهای آینده در صحن مجلس قرائت شود. در این گزارش اعلام شده بود که 210 مدیر دوتابعیتی در کشور وجود دارد. تهیه‌کنندگان این گزارش با قدردانی از همراهی و مساعدت سازمان اطلاعات سپاه، قوه قضاییه، دادستان‌کل کشور، فرماندهی ناجا، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها و نهادها، از عدم همکاری وزارت اطلاعات درباره معرفی مدیران دوتابعیتی انتقاد کرده‌ بودند».
گزارش‌هاي قضايي- امنيتي
از طرفي نيز حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نایب‌رييس کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از مدیران دوتابعیتی از ارسال نام ۱۰۰ مدیر دوتابعیتی تصمیم‌ساز در مسائل کشور به دادستانی خبر داد. وی اسامی یکصد مدیر دوتابعیتی را که اسامی‌شان تقدیم دادستان‌کل کشور شده است شامل مدیران در حوزه تصمیم‌‌گیری و تصمیم‌‌سازی دانست و اظهار داشت: گزارش تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی تقدیم هیات‌رييسه مجلس شده و در نوبت رسیدگی و قرائت در صحن پارلمان قرار دارد. نایب‌رييس کمیته تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی همچنین تصریح کرد: از هیات‌ رييسه مجلس نیز درخواست داریم که با توجه به اهمیت موضوع مدیران دوتابعیتی و نقش آن‌ها در ارکان تصمیم‌‌سازی و تصمیم‌‌گیری کشور، قرائت این گزارش را در خارج از نوبت در اولویت قرار دهد. همچنین سیدجواد ابطحی، نایب‌رييس دیگر کمیته تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی در گفت‌وگوی دیگري از دیدار چندی پیش اعضای این کمیته با دادستان‌کل کشور خبر داد و گفت: در این جلسه اعضای کمیته گزارشی از روند رسیدگی به وضعیت 100 مدیر دوتابعیتی به دادستان‌کل کشور ارائه کردند که در نهایت به ارائه گزارشی از اسامی آن‌ها به وی منتج شد. نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: پس از اینکه گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها در صحن پارلمان قرائت شود جهت رسیدگی و روشن شدن بیشتر موضوع، گزارش به قوه قضاييه ارسال می‌شود.
جاي خالي واجا


گزارش تحقیق و تفحص از مسئولان دوتابعیتی‌ و دارای «گرین کارت» در مجلس شورای اسلامی (یکشنبه 23 اردیبهشت) در رسانه‌های مختلف منتشر شد. این گزارش شامل مباحث مختلف از جمله خلأهای قوانین موجود در نحوه به کار گیری افراد دوتابعیتی و دارای مجوز اقامت در دستگاه‌های اجرایی، بررسی خلأهای قانونی به کارگیری دارندگان تابعیت مضاعف در دستگاه‌های اجرایی، بررسی راهکارهای رفع خلأهای قانونی به کارگیری دارندگان تابعیت مضاعف در دستگاه‌های اجرایی است. در بخش دیگر گزارش همچنین نواقص اجرایی نحوه شناسایی افراد دوتابعیتی، فرصت‌ها و تهدیدات افراد دارای تابعیت مضاعف و گزارش استعلامات از دستگاه‌های اجرایی آمده است. بنا بر ادعاي تسنيم در پیش درآمد این گزارش اسامی نهادهای مختلف کشور که در تهیه آن همکاری کرده‌اند مانند«سازمان اطلاعات سپاه، قوه قضاییه، فرماندهی ناجا، وزارت امور خارجه» آمده بود ولي خبري از همكاري وزار اطلاعات نبوده است.
عدالت را اجرا كنيد
اختلافات دستگاه‌هاي امنيتي و موازي‌كاري‌هايي كه صورت مي‌گيرد مي‌تواند هزينه‌هاي فراواني به كشور وارد كند و در اين موضوع خاص اگر هستند افرادي كه گرين‌كارت دارند و در آينده‌اي نزديك مي‌توانند براي كشور و مردم مشكل ايجاد كنند بايد از كار كنار بروند و مسئولان نگذارند كه آن‌ها به فعاليت‌هاي خود ادامه بدهند ولي اگر جريان‌هايي هستند كه ادعاي انقلابي‌گري داشته و سعي دارند براي تسويه‌ حساب‌هاي خود افراد را از ميدان به دور كنند بايد مسير را تغيير دهند و به نوعي ديگر عمل كنند كه آينده روشني در انتظار اين نوع تفكرها نخواهد بود. بي‌شك اگر قانون و عدالت اجرا شود شاهد اينگونه مشكلات نخواهيم بود. همه اركان و نهادها در كنار ملت مي‌توانند مسير را به سمت موفقيت ايران پيش ببرند و در غير اين صورت آينده چندان روشن نخواهد بود زيرا با اين وضعيتي كه به وجود آمده چشم‌اندازهاي جمهوري اسلامي با مشكل روبه‌رو مي‌شوند و در آن صورت دود به چشم همگان خواهد رفت.